משחקי שפיר - article_6
ארבעת מדוריו של התהליך היצירתי
מאת חיים שפיר

למרות שרוב בני האדם מעידים על עצמם שהם  אינם יצירתיים, מוחו של כל אחד מאיתנו שופע יצירתיות המטלטלת ומניעה את הכרתנו ללא הרף. אנו יצירתיים כאשר אנחנו מרכיבים משפט המביע את מחשבותינו, אנו יצירתיים כאשר אנחנו מבינים את דבריהם של אחרים, אנו יצירתיים כאשר אנחנו מגיעים למקום חדש ואנו יצירתיים כאשר אנחנו פוגשים אדם שטרם הכרנו. היצירתיות מבעבעת בנו ללא הרף כי היא מנגנון שיווי המשקל של התודעה,  אלא שאלו הטוענים שהם אינם יצירתיים מגבילים את היצירתיות שלהם לעולמם הפנימי בעוד אלו המתקראים "יוצרים" מבקשים להוציאה אל העולם ולהשפיע על המתחולל בו.

ערכה של יצירה, בין אם זו מדעית, טכנולוגית, אמנותית או ספרותית, נקבע על פי התועלת שהיא מביאה לאחרים או על ידי מי שהחברה מינתה כברי סמכא לקבוע זאת. הקריטריונים אינם קשיחים, וסמכותם של ברי הסמכא לעיתים שנויה במחלוקת אולם כדי להעניק לה סיכוי סביר על היוצר ויצירתו לעבור דרך ארבעת מדורי היצירתיות שאני מכנה "ארבעת ה- C-ים" כי באנגלית הכותרת של כולם מתחילה באות C.

סקרנות  CURIOSITY 
סקרנות היא המגע הראשוני עם העולם - הכמיהה להכירו ישירות וללא מתווכים. המוח הסקרן הוא מוח תם. הוא בוחן את העולם ללא דעות קדומות וללא כוונות תועלת. כל תינוק בא לעולם עם סקרנות אדירה. הוא רוצה לראות, לשמוע, לגעת, לטעום ולהריח. הוא תאב לספוג כמה שיותר וכל זאת ללא כל סיבה או כוונה פרט לתאווה להכיר, לדעת ולחבור אל העולם אליו הוא נקלע. זו אינה שאלה של בחירה או שיקול דעת. זו התנהגות העולה מתוך טבעו. אולם סקרנות טבעית זו נשחקת עם השנים. את מקומה תופשים ידע מארגן, הרגלים מועילים, ומנגנוני הגנה מפני חרדות ופחדים. יוצר, נאבק בכרסום הזה ומגונן על חלקת גן העדן הקטנה שלו כי אליה הוא הולך וממנה הוא יוצא למסעותיו היצירתיים.

תשוקה CARING 
סקרנים נמשכים אל החדש והרענן והם  נוחים להתלהב אבל לכל יוצר יש תחום שבו סקרנותו ניצתת בקלות יתרה והלהבה שעולה בו גדולה במיוחד. על מי המבקש להיות יוצר לגלות מהו השדה המרתק אותו במיוחד והממלא אותו חדווה ואנרגיה, כי זהו התחום בו עליו לחפש את אוצרותיו ורק בו יש לו סיכוי להתרומם לגבהים הנדרשים.

הדדיות  COOPERATING
דרך האמן היא דרך היחיד אלא שיוצר קשוב לא נותר לבדו. מרגע שנמתח הקו הראשון, נשמע האקורד הראשון או נרשם משפט הפתיחה, ליצירה יש כבר חיים ויש לה קול משלה. בהתחלה היא לוחשת בביישנות אך ככל שהיא מתפתחת קולה מתגבר וחלקה בקביעת גורלה הולך וגדל עד שהיוצר חש שקולו אינו נדרש עוד ואז הוא יודע שהיצירה הושלמה.

תקשור   COMUNICATING 
כל יצירה באה מהחיים והיא מבקשת לשוב אליהם. עבודתו של היוצר אינה שלמה עד שיצירתו לא מוצאת את מקומה בעולם ולוקחת בו חלק. רוב היוצרים מתקשים לקיים את חלקם בתהליך הזה ואחרי כישלונות אחדים מפתחים אפילו סוג של אדישות לגורלה של היצירה אבל יוצר המוותר על המאבק להכרה מאבד את הדיאלוג עם העולם שהוא כל כך חיוני להפיכתו מ"אדם יצירתי" ליוצר.